På skärtorsdagen var det så äntligen dags att lägga båten i vattnet för första gången sedan jag köpte den. Den ursprungliga planen var förstås att ta premiärturen långt tidigare, men som så många gånger annars knackar övriga livet på dörren och så fick planerna skrinläggas till förmån för familjeliv, jobb och andra göromål. Nu var det däremot dags! Jag hade under några dagar studerat SMHI’s rapporter och sett att just torsdagen nog skulle kunna passa fint. Lite kallt, men som bekant finns inget dåligt väder, bara dåliga – ja just det – kläder.

På onsdagskvällen hade allt förberetts och på torsdagsmorgonen var det bara att koppla trailern till bilen och rulla ned mot båthamnen. Väl där gick allt fint sånär som på ett missöde med vinschen vilket renderade i en enormt kännbar mjukdelsskada i högerhanden, men inget skulle stoppa mig nu. Här skulle det åkas båt!

När båten väl låg i vattnet förtöjd vid bryggan, bil och trailer parkerad och jag promenerade ner mot bryggan där båten låg, ja då började det givetvis snöa. Som från ingenstans kom vita kalla fjun fallande från skyn trots att SMHI utlovat att denna snö skulle falla först långt senare på kvällen och natten. Nåväl, det var inte mycket snö som föll och snart slutade det. Motorn startade på ett kick och jag blev omgående imponerad av hur tyst en större motor går än en mindre, som min tidigare 15-hästare, även om det också var en fyrtakt.

IMG_0023

Redo för premiärturen!

Jag märkte omgående hur otroligt skön den här båten är att köra. Den är faktiskt rent ut sagt fantastisk. Jag log brett när jag stävade ut ur hamnen och det leendet försvann inte på hela dagen. Alumacraft Escape 145 Tiller är en otrolig båt. Tro mig.

IMG_0025

Jag ser galen och rädd ut, jag vet, men det där är faktiskt någon form av barnsligt skrattande utrop när jag för första gången fick känna hur grym den här båten är att köra 🙂

En bit ut stannade jag motorn och fällde ned elmotorn för första gången. Även här måste jag säga att upplevelsen av en ny Minn Kota Terrova är obeskrivlig. Det är är underbart att nu ha en elmotor och slippa slänga i ett ankare varje gång man vill stanna på en fiskeplats. Parning av motor med heading-sensorn gick smärtfritt, faktiskt t om lättare än jag trott och därefter genomförde jag en kalibrering av motorn vilket innebär att man kör två kompletta cirklar, varpå motorn talar om att den nu är kalibrerad.

IMG_0027

Dagen bjöd inte på mycket fiske eftersom jag istället koncentrerade mig på att lära känna elmotorn och att göra finjusteringar på min Helix 7:a. Det var svinkallt ute på sjön, det blåste lite och till slut fick jag leta upp en läplats för att åtminstone få i mig lite varmt kaffe. Men njutningen av att åka i denna Alumacraft gjorde ändå dagen fullständigt underbar. Ser fram emot nästa tur!

 

IMG_0026

Kaffet smakar ännu bättre i en Alumacraft!