Månad: maj 2016

Ny motor = fiskelycka?

Ny motor alltså. Jag påbörjade ganska omgående den där första abnormt enerverande inkörningsperioden på två timmar, den då man måste puttra runt på väldigt låga varv för att få motorn att känna sig sådär extra ompysslad och behövd. Detta genomfördes under en och samma tur, därefter kunde man åtminstone öka varvet (och farten) betydligt. Dock inte på fullgas någon längre stund. Därefter var det så äntligen dags att börja fiska igen. Fortfarande inte ett enda jäkla napp, eller ja – jag har faktiskt känt att det har varit fisk på betet och nafsat åtminstone. Senast hade jag t om två följande abborrar med ända fram till båten. Förmodar att det helt enkelt bara är den där koden som ska knäckas nu. Bara…

Vänern Pike Open gick av stapeln i Grums i helgen. Hemskt väder, men tappra tävlande lyckades ändå dra upp en hel del gäddor. Givetvis Catch & Release. Själv tampades man med ett ryggskott och fick ligga hemma. Lika bra var väl det, vem vill bli tävlingens laughing stock, liksom?

Vinnande lag var Team Bofab Predators. Grumsgrabbarna skrapade ihop 280 poäng, en hel poäng före tvåan, Team Karbagäddan, även detta lag från Grums. Imponerande att se att så mycket fisk fångades. Borde ju ge mig chansen på åtminstone en liten skranig tanig gäddsnipa i sommar…

Här några avslutande bilder på mig och världens bästa fiskekompis.

 

Motortrubbel och tvivelaktiga affärer

Sitter ute och funderar ikväll. En ganska härlig försommarkväll, grillen är tänd och kycklingfilén ska snart läggas på gallret. Det är mycket som har hänt på senare tid, dessvärre inte på fiskefronten. Ni ser inlägget från min senaste fisketur nedan? Det var också den sista turen jag gjorde på ganska länge. Med den motorn dessutom. Dagen efter att jag kommit hem, var jag ute en tur i garaget för att fundera kring montaget av mitt ekolod. Jag noterade då en droppe på skäddan på utombordaren. Jag insåg att det knappast kunde vara vatten. Jag öppnade motorkåpan och där inne fanns olja. Väldigt mycket olja dessutom. På en helt ny motor. Jag kontaktade säljande företaget och vi kom överens om att jag skulle torka ur all olja och följa förloppet under den stundande helgen.

DSC_0372

Det här var den plats där det läckt minst olja. Jisses…

Nåväl, helgen gick och oljan fortsatte att flöda, dock mycket mycket sakta. Blev lite fundersam och började klura lite på en del omständigheter kring mitt köp hos företaget som trots allt är en auktoriserad Suzuki-återförsäljare här i Värmland. Jag fick ingen instruktionsbok på köpet, för den ”hade någon norpat” från säljarens/ägarens kontor. Ingen servicebok heller, för han brukade inte använda sådana, reggade bara allt direkt via KGK’s servicewebb. Detta gjorde att jag började titta lite närmare på motorn, och vad hittade jag där? På motorblocket fanns en skylt med tillverkningsdatum. Juni 2012. Jo jag tackar jag. 4 år sedan. Saker och ting började falla på plats…

Ringde återigen upp företaget, lagom irriterad. Fick två val, att antingen få en prissänkning eller ny motor. Jag valde självfallet en ny motor. Nästan som att säljaren var fullt medveten om motorns ålder och eventuella tidigare problem med den. Det gick nämligen väldigt lätt att få en ny motor….

Säljaren fortsatte att hävda att motorblocken minsann kunde vara tillverkade både 2013 och 14 och fortfarande vara ute i handeln. Jag tvivlar allt jag. Enligt mig står det utom allt rimligt tvivel att den här motorn redan varit ute och använts och sedan reklamerats och slutligen sålts igen till mig. Till fullpris.

För min del känner jag så här. Jag fick en helt ny motor till slut och det är bevisligen en HELT ny motor. Med instruktionsbok och servicebok. Men kommer jag att serva den där jag köpte den? Knappast.

Fiskeolycka, jobbstrul och inget nytt

Ber om ursäkt för min oförmåga att uppdatera bloggen på nästan en månad. I bästa fisketider dessutom! Lovar att återkomma inom kort med ett trevligare inlägg, kanske redan ikväll. Avsaknaden av blogginlägg stavas fiskeolycka (ännu inte en enda jäkla fisk) trasig (fast helt ny!) utombordare och ett inslag av jobbstrul av högre grad.

Håll ut (även om nu ingen läser detta inlägg), jag återkommer inom kort!!

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén